Polregio poszukuje wykonawcy naprawy poziomu P5 wraz z modernizacją. Chodzi o siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych ED72. Wszystkie mają być gotowe za blisko trzy lata.
Wymagany układ osi to: 2'2'+Bo'Bo'+ Bo'Bo'+2'2', a silniki trakcyjne powinny być asynchroniczne, z chłodzeniem powietrzem, o minimalnej mocy 250kVA. Sprzęg z kolei ma być automatyczny z możliwością sprzęgania elektrycznego, przy czym pojazd powinien być przystosowany do połączenia mechanicznego z pojazdem wyposażonym w sprzęg śrubowy.
Polregio wskazuje także, że zmodernizowane EZT-y powinny posiadać osiem par drzwi na każdej stronie pojazdu, po dwie w każdym członie. Oznacza to, że jednostki mają dalej pozostać czteroczłonowe. Typ drzwi to odskokowo-przesuwne. W jednej części składu, przy drzwiach z obu stron, ma zostać zamontowana winda, umożliwiająca wjazd do środka z peronów o wysokości od 300 do 1000 cm.
ED72 w Polregio. 8 miejsc na rowery i dwie toalety
Przestrzeń pasażerska ma być bezprzedziałowa, charakterystyczna dla klasy drugiej, z zastosowaniem wiatrołapów przy każdym z wejść do pojazdu. W środku będzie mogło podróżować 210 osób na siedząco, ale w specyfikacji nie ma ogólnej liczby pasażerów. W ramach tzw. przestrzeni wielofunkcyjnej ma znaleźć się 8 miejsc do przewozu rowerów (przewożone w pozycji wiszącej - pionowej) oraz 2 miejsca dla osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach. Dla tej grupy pasażerów przeznaczona będzie też jedna z dwóch toalet.
Fotele pasażerskie mają być zaaranżowane w układzie 2+2 naprzeciwko siebie lub szeregowo, natomiast układ znany z metra może być zastosowany jedynie dla rozkładanych siedzeń. Przy czym przy tych pierwszych należy zastosować stolik zamocowany do ściany. Pozostałe siedzenia mają mieć zamontowany w oparciu rozkładany stolik oraz automatyczny wieszak. Pod nimi z kolei ma znaleźć się gniazdko elektryczne - dla pary foteli jedno podwójne gniazdko, dla foteli pojedynczych jedno.
We wnętrzu miejsce na biletomaty i kasowniki
EZT-y po modernizacji będą wyposażone w klimatyzację, wyświetlacze zewnętrzne i wewnętrzne Systemu Informacji Pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie siedem pojazdów na wyposażeniu będzie miało również automatyczne defibrylatory AED. W każdym ze skrajnych członów powinno znaleźć się odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej i zamykane pomieszczenie dla dwóch osób z drużyny konduktorskiej.
Konstrukcja jednostek powinna umożliwiać jazdę wielokrotną do 2 połączonych jednostek tego samego typu lub z ED72Ac - z możliwością sterowania wszystkimi urządzeniami z jednej kabiny sterowniczej. Prędkość maksymalna została określona na 120 km/h. Wnętrze ma być również dostosowane do montażu biletomatów oraz kasowników. To ostatnie może oznaczać, że pojazdy będą kursować w regionach, gdzie możliwy jest przejazd na biletach komunikacji miejskiej. Takim jest Łódź czy Kraków.
Firmy zainteresowane modernizacją pociągów mogą składać swoje oferty do 9 grudnia. Jedynym i decydującym kryterium będzie zaproponowana cena usługi (100 proc.). Wszystkie siedem zmodernizowanych ED72 powinno trafić do przewoźnika do 31 marca 2027 roku.
Udana poprzednia modernizacja ED72
Warto wspomnieć, że Polregio posiada już jednostki ED72 po gruntowej modernizacji. Tę sześć lat temu wykonała PESA Mińsk Mazowiecki (d. Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego), która jest częścią Grupy Pesa. Wówczas cena za modernizację jednego EZT wyniosła 9,99 mln zł netto.
Dzięki temu jednostki te stały się
pierwszymi w Polsce pojazdami z innowacyjnymi ładowarkami indukcyjnymi zamontowanymi w stolikach. Ponadto zmodernizowane ED72 posiadały już klimatyzację oraz dużo wygodniejsze wnętrze. Dzięki gniazdom USB pojawił się dodatkowy sposób ładowania telefonów, a dla bezpieczeństwa podróżnych pojazdy zostały wyposażone w automatyczne defibrylatory zewnętrzne (AED).